вівторок, 10 жовтня 2017 р.

Розвиток зв'язного мовлення. Мова і мовлення. Загальне уявлення про спілкування і мовлення

Тема.  Розвиток зв'язного мовлення. Мова і мовлення. Загальне уявлення про спілкування і мовлення
Мета:  узагальнити знання учнів про мову і мовлення, пояснити, як здійснюється спілкування, ознайомити з основними правилами мовленнєвого етикету, розвивати навички зв'язного мовлення учнів, збагачувати їхній словниковий запас, удосконалювати мовленнєву культуру.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: плакат із незакінченими твердженнями, крилатими висловами, прислів’ями про мову і спілкування.

                                                                Заговори, щоб я тебе почув.
                                                         Сократ
Хід уроку

1.                     Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Мета нашого заняття – повторити все, що ви знаєте про мовлення і спілкування, узагальнити знання.
У кінці уроку прошу вас відповісти на запитання "Чи правильно стверджував Сократ, що з мовлення людини можна зробити висновок про її культуру, рівень розвитку, моральність, ерудованість?"
(Створення проблемної ситуації на основі проблемного завдання)

– Сподіваюся, що після цього уроку ви всі старатиметеся і далі поважати кожне сказане слово, вживатимете слова ввічливості, осмислите роль мови у житті людини, намагатиметесь щоденно дбати про власний мовленнєвий етикет, культуру поведінки в цілому. А допоможуть нам у цьому ваші однокласники, які підготували повідомлення та його мультимедійний супровід.

2. Актуалізація опорних знань. 
Учень-мовознавець (завдання випереджувального характеру).
Мовлення – це процес вживання людиною мови для спілкування.
У однієї людини мовлення образне, яскраве, виразне, перекон­ливе, а в другої – навпаки: обмежене, бідне, сухе, малозрозуміле. Це свідчить про рівень розвитку мовлення, інтелекту і культури особистості.
Мовлення не існує і не може існувати поза будь-якою мовою. Мова розвивається і вдосконалюється під час мовленнєвого спілкування. Мовлення і є формою актуального існу­вання кожної мови.
Отже, мовлення розглядається як мовна діяльність, оскільки за його до­помогою можна, наприклад, забезпечити спілкування, розв'язувати розумові завдання.
        Вияви мовної діяльності неоднорідні, їх можна поділити та класи­фікувати за різними ознаками. Існує усне мовлення. Це – основний різновид мовлення. Це – звучне мов­лення, яке сприймається іншими людьми на слух. Усне мовлення поді­ляється на діалогічне та монологічне.
Діалогічним називається мовлення між двома або кількома співроз­мовниками, які міняються ролями: то один з них, то другий виконують роль мовця або слухача, тобто постають як пасивний або активний співрозмовник.
Монологічне мовлення це таке мовлення, коли говорить одна особа, а решта слухає, сприймає її промову.
Письмове мовлення – це особливий різновид мови, що дає змогу спілкуватися з відсутніми співрозмовниками, які є не лише сучасниками того, хто пише, а й житимуть після нього. Письмове мовлення – це різновид монологічного мовлення, але воно здійснюється як писання і читання написаного у вигляді письмових знаків (слів).
Історично письмове мовлення виникло пізніше, ніж усне, і на його основі.
 Усне та письмове мовлення, які можуть набу­вати форми діалогу чи монологу, є зовнішнім мовленням.
Ще одним різновидом мовлення є внутрішнє мовлення. Людина користується внутрішнім мовленням, коли розмірко­вує про щось подумки, планує свої дії, не висловлюючись вголос і не записуючи на папері, не контактуючи з людьми.
Основними ознаками культури мовлення є правильність, виразність, ясність, точність, стислість, доцільність, образність.

Учень-етикознавець.  
         Спілкування означає діловий або дружній зв'язок. Спілкування здійснюється у двох формах –  усній і письмовій, вони мають свою специфіку. Мовлення – це засіб установлення добрих стосунків між людьми.
         Культура спілкування виражається у таких показниках: повазі до співрозмовника, у вміннях слухати й чути, управляти собою і поведінкою аудиторії, у відповідальності за сказане слово, а також у культурі поведінки, показниками якої є такі: ввічливість у спілкуванні, тактовність та коректність, розкутість (у доброму розумінні цього слова).
Ось який кодекс поведінки склала для своїх дітей Марина Цвєтаєва:
"Милі діти! Ніколи не бійтеся смішного, і якщо бачите людину у смішно­му становищі: 1) спробуйте її з нього вивести; 2) якщо ж це неможли­во, стрибайте в нього, як у воду, разом безглузде становище поділяється порівну: по половинці на кожного, або ж, у найгіршому разі, не бачте смішного у смішному!
Ніколи не говоріть, що так всі роблять: всі завжди погано роб­лять, якщо на них з такою готовністю посилаються! У всіх є інше ім'я – ніхто і взагалі – це те, що немає обличчя – прогалина.
А якщо вам скажуть, що так ніхто не робить (не одягається, не думає і ін.), відповідайте: "А я – хто!".
Не посилайтеся на "немодно", а тільки на "неблагородно".
Не надто сердьтеся на батьків, пам'ятайте, що вони були вами, а ви будете ними. Крім того, для вас вони – батьки, для самих себе – я. Не вичерпуйте їх батьківством.
Побачивши на дорозі камінь – приберіть: уявіть, що це ви біжите і розбиваєте собі носа. Із співчуття (хоча б до себе – й ін­шого) приберіть.
Не вирізняйте себе серед інших – у матеріальному. Інші – це теж ви, такі ж самі, як ви. Всі однаково хочуть спати, їсти тощо.
Не торжествуйте перемоги над ворогом. Достатньо усві­домлення. Після перемоги потисніть руку переможеному.
Не відгукуйтеся при інших іронічно про близького (навіть про улюблену тварину). Чужі підуть – свій залишиться".

3.   Засвоєння нового матеріалу.
Бесіда. Прочитайте епіграф. Як ви зрозуміли зміст вислову? До чого він нас спонукає?
Самостійна робота. Помандруйте сторінками підручника – уважно прочитайте  розділ "Мова – найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу. Функції мови. Мова і мовлення".

4. Закріплення вивченого матеріалу.
 Інтерактивний метод навчання "Мозковий штурм".
Користуючись здобутими знаннями, групи учнів доповнюють твердження, записані на дошці, складають поради ровесникам відповідно до змісту і етики спілкування, добирають продовження крилатих висловів, прислів’їв, тверджень про слово, спілкування, його культуру.
І група:
1.    Мова – це засіб...
2.    Мовлення – це процес…
3.    Мовлення буває таких видів: …
4.    Мовлення не існує без …
ІІ група:
1.            Ознаками культури мовлення є такі …
2.            Спілкування означає ...
3.     Особистість повинна володіти такими якостями культури спілкування …
ІІІ група:
1.                  "Перш, ніж сказати це іншим …
2.                  "Ніколи не буваєш багатослівний, якщо …
3.                  "Любиш жарти над Хомою, то …
4.                  "Краще недоговорити, ніж …
         ІV група:
1.             "Довга балачка більше докучає, ніж …
2.                  "Слово –  як скальпель у руці хірурга: …
3.                  "Слово як горобець …
     
Завдання: за змістом дописаних тверджень, афоризмів,  прислів'їв колективно формулюємо і записуємо правила мовленнєвого етикету.
 Інтерактивний метод навчання "Килимок".

Творче завдання: побудуйте діалог з теми "У бібліотеці", максимально та вмотивовано використовуючи в ньому вирази українського мовленнєвого етикету.
Учитель: У прослуханих діалогах ми почули слова-привітання   українського мовленнєвого етикету: доброго дня, мої  Вам вітання, доброго здоров'я та інші. Звичайно, один з одним ви досить часто вітаєтесь, використовуючи слово "привіт". А яке походження цього часто вживаного слова? Про це нам розповість ваш однокласник.

"Мовна хвилинка" (завдання випереджувального характеру).
         Учень-мовознавець. Слова "привіт", "привітання" походять з польської мови. Вони утворені від дієслова privetiti – "привітати", пов'язаного з  vetъ – "гілка". Первісно слово означало "наблизитися з гілкою як символом важливого повідомлення" або "прийти з урочистою гілкою".

5. Підбиття підсумків уроку: бесіда за запитаннями.
Чого навчилися і які завдання ставимо перед собою?
       Які  недоліки потрібно виправити і власному мовлені?
Чи допомогла діяльність на уроці краще зрозуміти, узагальнити знання про мову, мовлення і спілкування?
Що ви порадите однокласникам для покращення культури мовлення?
Інтерактивний прийом "Мікрофон": "Культуру мовлення і спілкування потрібно розвивати  кожному, оскільки...

6. Домашнє завдання.
       Пригадайте, скільки ви вжили у спілкуванні протягом одного дня ввічливих слів, прислів'їв, приказок, фразеологізмів. Запишіть їх.

       Поспостерігайте за культурою мовлення і спілкування членів вашої родини. Вкажіть їм на недоліки їхнього мовлення, поведінки.

Немає коментарів:

Дописати коментар