Тема уроку. "Ще не вмерла України ні слава, ні воля" –
Державний Гімн України
Мета. Дати учням
уявлення про пісню-гімн як особливий різновид поезії, ознайомити їх з історією
написання Державного Гімну України "Ще не вмерла...", життям і
творчістю його авторів, учити виразно і вдумливо читати текст гімну, визначати
й коментувати його провідні мотиви та образи, пояснювати роль і специфіку
символіки в ньому; плекати почуття патріотизму, віру в щасливе майбутнє
рідного народу.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Записи гімну
"Ще не вмерла України ні слава, ні воля" в різних музичних редакціях,
портрети П.Чубинського та М.Вербицького, видання їхніх творів і досліджень про
них.
Міжпредметні зв'язки. Історія України, музичне мистецтво.
Епіграф уроку: Довго нас недоля жерла,
Досі нас наруга жре,
Та ми крикнім: "Ще не вмерла,
Ще не вмерла і не вмре!"
Хід уроку
1. Організаційний
і мотиваційний етап.
– Опрацьовуючи пісні літературного походження на
попередньому уроці, ми відзначали їхню різножанровість: ліричні пісні й
романси, пісні історичної та соціально-побутової тематики... Серед них було
згадано й жанр гімнів – урочистих
пісень, які прославляють когось або щось. На сьогоднішньому та наступному
уроках ми розглянемо тексти двох гімнів, які посідають особливо значуще місце в
бутті нашого народу – "Ще не
вмерла України ні слава, ні воля" та "Боже великий, єдиний". Ці
гімни з часу свого постання супроводили наш народ в усіх випробуваннях, які
випадали на його долю: з ними підіймалися до бою, сиділи по в'язницях, ішли на
заслання, складали присягу на вірність Вітчизні. Тож небезпідставно загарбники
так люто ненавиділи ці полум'яні пісні й навіть воювали проти них, забороняли,
принижували, за саме тільки виконання їх нещадно карали. Бо в цих урочистих,
величних, піднесених творах утілилося найзаповітніше для української національної
душі. Бо ритм цих пісень – це ритм сердець усіх українців, а світ їхніх
образів і символів – світ наших душ. Бо ці непотьмарні шедеври української
пісенності – могутнє джерело, з якого надихалося й наповнювалося життєдайним
світлом і чистотою кожне нове покоління. Вони – наша історія, водночас – наша майбутність.
Що ж дало цим пісням таку потужну силу? Що примушує наші
серця частіше битися, коли вони лунають? Яка сила їх зродила й дала нам?
Спробуймо з'ясувати ці питання. Насамперед з'ясуємо, в
чому сутність гімну.
2. Опрацювання
навчального матеріалу.
Повідомлення учня-літературознавця.
Гімн (від давньогрец.
hymnos
– хвалебна пісня) – урочистий музичний твір на вірш
програмного характеру. Його літературною основою є звичайно вірш, сповнений
символікою і високим публіцистичним пафосом. Розрахований на масове сприйняття
та виконання, гімн відзначається широкою урочистою мелодією розміреного (частіше
маршового) характеру. Поняття гімн змінювалось історично. У Стародавній
Греції гімнами називали культові пісні на честь богів та героїв. За
середньовіччя були поширені духовні гімни. У часи визвольних змагань
гімни-виконують роль бойових закличних пісень. Гімни " бувають державні, революційні,
військові, релігійні, на честь видатних подій, визначних особистостей тощо. Виконують
їх переважно під час святкових урочистостей, на державних прийомах, військових
парадах, спортивних змаганнях та ін. Гімни мають величезне значення для
політичної агітації, втілення високих загальнонаціональних ідей, пробудження
патріотизму. Відповідно до цього розроблена й своєрідна поетика гімнів: висока
урочиста лексика, величні й прості мелодії, монументальність поетичних образів
і музичної фактури.
Дайте відповіді на
запитання:
–
З якої мови
походить слово гімн?
–
Що лежить у його основі?
–
Які характерні ознаки цього пісенного жанру?
–
Як поняття гімн змінювалось історично?
–
Які є різновиди гімнів?
–
З якою метою, коли
і як виконують ці пісні?
–
Чим характеризується поетика гімнів?
– Одним із важливих різновидів гімнів є державний
гімн. Запишемо його визначення в зошитах.
Державний гімн – своєрідна музична емблема держави, офіційна урочиста
пісня, що поряд із державним гербом і прапором символізує державу і є одним з
атрибутів державності країни.
–
У яких випадках виконують державний гімн? За яких
обставин, у супроводі яких ритуалів?
–
Під час яких урочистостей та відзначення яких державних
свят виконання гімну є обов'язковим?
–
Які інші державні символи ви знаєте?
Повідомлення
учня-юридичного консультанта.
Згідно зі статтею 20 Конституції України державними символами України є
Державний Прапор України, Державний Герб України, Державний Гімн України.
24 серпня 1991 р. – виконання
"Ще не вмерла Україна…" завершується у Верховній Раді церемонія
проголошення незалежної суверенної Української держави.
З 17 вересня 1991 р. –
Українське радіо розпочинає та завершує свої трансляції виконанням гімну
"Ще не вмерла Україна…".
5 грудня 1991 р. – "Ще не
вмерла Україна…" офіційно зазвучала на засідання Верховної Ради України,
присвяченому підсумкам Всеукраїнського референдуму та виборам президента нашої
держави, виконував гімн Український народний хор ім. Г.Верьовки під
керівництвом А.Авдієвського.
15 січня 1992 р. – Верховна
Рада України окремим указом своєї Президії затверджує музичну редакцію Державного
Гімну України, автором якої є М.Вербицький, запроваджує повсюдне його виконання
в такому варіанті та припиняє виконання державного гімну УРСР.
6 березня 2003 р. – Законом,
ухваленим Верховною Радою України, як державний гімн затверджено національний гімн
на музику М.Вербицького (1863 р.) і слова першого куплету та приспів твору
П.Чубинського "Ще не вмерла Україна…" (1862 р.), причому перший рядок
тексту прийнято в редакції: "Ще не вмерла Україна ні слава, ні воля".
28 червня 2003 р. – в Києві
відбулася офіційна презентація Державного Гімну України.
Українським законодавством передбачено покарання за
зневажливе ставлення до державних символів.
– Історія українського державного гімну "Ще не
вмерла України ні слава, ні воля" доволі драматична, але й цікава.
Звернімося до основних її сторінок. Прослухайте розповідь однокласника й
письмово перекажіть її.
Повідомлення
учня-суспільствознавця. На одну з
вечірок членів київської "Громади" було запрошено сербських та
болгарських студентів, які навчалися в університеті й духовній академії. Там
серби виконали свою народну героїчну пісню, присвячену боротьбі за національне
визволення. "Серце б'ється і кров ллється за свою свободу" – ці слова рефреном звучали в пісні й
справили на присутніх колосальне враження. Павлові Чубинському, що також був
на вечірці, пісня теж дуже сподобалася. Він раптом зник, а згодом вийшов із
сусідньої кімнати з написаним на мотив сербської пісні текстом "Ще не
вмерла України ні слава, ні воля". Тут же на хвилі піднесення під орудою П.
Чубинського юнаки розучили пісню. Звідтоді її переписували, передавати з уст в
уста, відтак вона поширювалася серед людей у різних варіантах, що й зумовило
значні зміни в первісному тексті.
Бесіда за
запитаннями.
–
Які, на вашу думку, події в історії написання, популяризації
та утвердження державного гімну були найбільш значущими, найголовнішими? Чому?
–
У сучасній Росії відбулося повернення до гімну СРСР
"Союзом незламним республіки вільні" (правда, з деяким оновленням,
що відповідає змінам історичних реалій). Як ви вважаєте, чи виправданий такий
крок? Чи можна було б в Україні розв'язати це питання в такий спосіб? Чим це
зумовлюється?
–
"Ще не вмерла України ні слава, ні воля" називають
і національним гімном українців, і Державним Гімном України. А яка, на вашу
думку, відмінність між цими поняттями? (Державний гімн спільний для всіх
громадян певної країни незалежно від їхнього національного походження;
національний гімн є священною піснею для людей певної національності незалежно
від їхнього підданства.)
–
Окрім державного гімну, українці мають ще й гімн духовний
– "Боже
великий, єдиний" (друга назва – "Молитва"; музика М.Лисенка, слова
О.Кониського). У чому полягає відмінність між ними щодо побутування, певного
функціонального навантаження?
– Вивчаючи пісні
літературного походження, ми неодмінно звертаємо увагу на особу їхніх авторів
(на відміну від народних пісень, авторство яких установити неможливо). Цікаві
для нас постаті творців державного гімну – Павла Чубинського та Михайла Вербицького, адже, напевне,
непросто написати пісню, яка б об'єднала народ, стала його прапором у боротьбі
за волю й незалежність.
Ця пісня почалася зі слів, тож найперше увагу звернемо
на особистість їхнього автора – Павла Чубинського, видатного українського етнографа й фольклориста,
статиста й журналіста, мовознавця, а ще цікавого поета й перекладача. Ваше
завдання – уважно послухати
розповідь свого однокласника і поставити запитання за змістом викладеного ним
матеріалу.
Повідомлення
учня-літературознавця. Павло Платонович Чубинський народився 27 січня 1839 р. на хуторі Мала
Олександрівна на Бориспільщині під Києвом. Його сім'я – збіднілі дворяни, що походили з давнього
козацько-старшинського роду. Середню освіту майбутній учений здобував у
Переяславському повітовому училищі та Другій київській гімназії, вищу – в Санкт-Петербурзькому університеті. За
спеціалізацією був юристом, як науковець цікавився історією правочинних
стосунків в Україні. З університету він вийшов зі ступенем кандидата наук У
студентські роки П.Чубинський брав активну участь у діяльності української
громади в Петербурзі, займаючись просвітницькою та культурницькою працею.
Особливо потужно вплинуло на становлення світогляду й особистості юнака
знайомство та спілкування з колишніми кирило-мефодіївськими братчиками
П.Кулішем, М.Костомаровим, В.Білозерським. На цей час припадає й поява перших
друкованих праць П.Чубинського (журнал "Основа"). Студентом Павло
бере участь у перепохованні в Україні Тараса Шевченка, готує промову, яку,
проте, так і не виголосив через заборону.
У Києві П.Чубинський поринає у вир громадського життя,
приєднавшись до членів культурно-просвітницької організації
"Громада". Тоді ж він пише вірш, який увічнив його ім'я, – "Ще
не вмерла України ні слава, ні воля" (1862 p.). Вірш, що
виконувався на мотив сербської народної пісні, поширився і став дуже
популярним. Саме в той час посилилися переслідування царатом учасників
українських національних рухів. Однією з жертв цих переслідувань став П.Чубинський:
без пред'явлення обґрунтованих звинувачень його відправляють на заслання в
далеку Архангельську губернію.
На засланні П.Чубинський робить блискучу чиновницьку
кар'єру, своєю працьовитістю, сумлінністю, професіоналізмом завойовує
авторитет серед колег і начальства, поступово піднімається на найвищі щаблі чиновницької
драбини, отримує урядові відзнаки та грошові винагороди. Активною є також
наукова діяльність засланця: він сумлінно досліджує особливості матеріальної й
духовної культури місцевих народів, бере участь в етнографічних експедиціях,
постійно друкує наукові розвідки різноманітної тематики. Невтомна праця на
науковій ниві теж дає свої плоди: вченого відзначають своїми нагородами найвищі
наукові установи, він навіть одержує від російського імператора діамантовий
перстень як подяку за вивчення буття північних народів.
Наукова громада звертається до вищих інстанцій з
клопотанням відрядити П.Чубинського в Україну для організації
етнографічно-статистичних експедицій. Нарешті 1869 р. вчений має змогу повернутися в
рідний край, аби вивчати й досліджувати особливості мови, культури, побуту
рідного народу. Загалом П.Чубинський здійснив три експедиції в
південно-західні землі України, де збирав фольклор (записав близько 300 казок,
понад 4 тисячі пісень, велику кількість легенд, переказів, приказок і
прислів'їв), відомості про господарство та культуру українців, про судочинство
та урядування, фіксував особливості місцевих говірок. Учений побував у
багатьох місцевостях: від Поділля до Волині, від Київщини до Лемківщини. Результатом
поїздок стало видання зібраних матеріалів у семи томах (дев'яти книгах), які
виходили у світ протягом 1872-1879 pp. у Петербурзі. Наукова громадськість
дуже високо оцінила працю П.Чубинського: він одержав золоту медаль Російського
географічного товариства, Міжнародного етнографічного конгресу, премію Академії
наук.
Маючи заслужений авторитет, П.Чубинський посприяв
відкриттю Південно-західного відділу Російського географічного товариства в
Києві, навколо якого гуртувалися найкращі наукові сили і який можна вважати
прообразом академії наук. Проте через кілька років почався новий наступ проти
українства, і відділ закрили, а самого П.Чубинського вислали з України. Учений
вимушено живе і працює в Петербурзі й тільки 1879 р. дістає дозвіл оселитися в Борисполі
поблизу Києва. Там він помер від серцевої недуги у 45 років, похований на місцевому
цвинтарі. Нині на його могилі встановлено пам'ятник.
– Державний гімн –
це не тільки слова – прості, місткі, промовисті й водночас полум'яні, палкі,
глибокі, слова, які виповідають найзаповітніше та найважливіше з душі самого
народу. Державний гімн –
це
й відповідна цим заповітним словам музика – піднесена, урочиста, велична. До тексту П.Чубинського
складало музику чимало славетних композиторів. Проте як мелодію державного
гімну затверджено варіант, написаний Михайлом Вербицьким. Що ми знаємо про
нього? Послухайте розповідь однокласника і спробуйте скласти характеристику
особистості митця.
Повідомлення
учня-мистецтвознавця. Михайло Вербицький народився 1815 р. на Лемківщині. Музичну освіту
здобув у школі півчих у Перемишлі та у Львівській духовній семінарії. Після
цього був регентом церковних хорів у цих двох містах, учителював, керував
сільським хором. Він є автором низки широковідомих хорових творів, як-от:
"Заповіт" на слова Т.Шевченка, "Поклін" на слова
Ю.Федьковича, "Жовнір" на слова І.Гушалевича. Використовуючи народні
мелодії, писав також інструментальну музику (полонези, вальси,
симфонії-увертюри). Напевне, за життя М.Вербицький і не здогадувався, якою
популярною стане написана ним мелодія до твору П.Чубинського.
Уперше пісня з музичним супроводом прозвучала в селі
Млини під Перемишлем, де довго жив і працював автор її музики, де помер і
похований. Цікаво, що первісну редакцію композитор написав для солоспіву в
супроводі гітари, а вже згодом розробив її для хору. Дотепер у Львівській
національній науковій бібліотеці ім. В.Стефаника зберігається рукопис із
текстом і музикою, написаний рукою М.Вербицького.
У 20-х pp. минулого століття на могилі композитора
й диригента встановлено пам'ятник, який у своїй верхній частині нагадував два
нерозквітлі бутони, що символізувало нереалізованість його таланту. Під
прізвищем і роками життя пізніше вибито короткий, але промовистий напис:
"Автору гімну України".
Робота над
текстом твору.
–
Яке враження справляє наш гімн на слухачів? Які почуття
викликає?
–
За допомогою чого досягається такий ефект?
–
Чому гімн починається словами "Ще не
вмерла..."? У зв'язку з якими подіями української історії автор мусив
доводити життєствердність своєї Вітчизни таким несподіваним чином – "не вмерла"?
–
П.Чубинський окреслює український етнос образом "від
Сяну до Дону". Чому саме в такі географічні координати він
"вписує" українців?
–
Чому автор звертається до своїх співвітчизників словом "браття"?
–
Бути "козацького роду" – на вашу думку, це означає?
–
Автор тексту вважає, що "згинуть наші вороженьки, як
роса на сонці". Яка глибока символічність виявляється в цьому образові?
–
Що автор уважає запорукою того, що "ся волі в Україні
піснь гучна розляже"? Чому?
–
Яким рядком гімну утверджується єдність, нерозмежованість
українських земель? Які образи для вираження цієї ідеї дібрали б ви?
–
Автор певен, що "України слава стане поміж народами".
Який зміст у вираз "слава поміж народами" вкладаєте ви? Чим славна
наша Батьківщина у світі? Чим може уславитися в майбутньому? Як можете
долучитися до цього ви?
–
Які художні прийоми використовує автор для відтворення
своєї віри й певності в щасливому майбутті рідного краю?
–
Що робить звучання гімну оптимістичним?
–
Які рядки особливо зближують його з присягою, поетизованою
клятвою на вірність Батьківщині?
–
Чому свобода, воля, незалежність є визначальними
цінностями для українців?
–
Наскільки глибоко й точно відображає гімн поривання,
прагнення, мрії та ідеали українців?
–
Спробуйте простежити співвіднесеність поетики гімну з
народнопісенною традицією.
–
Чи відповідає твір "Ще не вмерла..." вашим
уявленням про гімн?
–
Як на вашу думку, в чому секрет популярності пісні-гімну
"Ще не вмерла..."?
– Кожен народ
шанобливо ставиться до своїх державних символів. Коли звучить гімн, узвичаєно
вставати, – це підкреслює
поважність, урочистість виконання найголовнішої пісні. І представники інших країн
підводяться разом з корінними жителями, виявляючи цим свою повагу до
господарів, їхніх цінностей і святинь. Віднедавна в Україні під час виконання
державного гімну поширився звичай класти руку на серце. Як ви думаєте, що
символізує цей звичай?
3. Підбиття підсумків уроку, узагальнення й систематизація
вивченого матеріалу.
4. Виставлення й мотивація оцінок за роботу на уроці.
5. Домашнє завдання та коментар щодо його виконання. Вивчити історію
написання гімну України, вміти її переказувати; вивчити напам'ять текст гімну
України та підготуватися до виразного читання його; прочитати новелу Наталени
Королевої "Гімн".
Немає коментарів:
Дописати коментар