середа, 6 вересня 2017 р.

ПОНЯТТЯ ПРО ТВОРЧІ ЗДІБНОСТІ ТА ВМІННЯ ОСОБИСТОСТІ

"Творчі здібності", за трактуванням психологів і дидактів, "характеризують діяльність особистості як творчу" та є її основою. У психологічній та дидактичній науці загальноприйнятою є класифікація здібностей особистості, серед яких виділено загальні та спеціальні – загальні здібності визначено як "здібності до широкого змісту людської діяльності, здібності всебічні"; спеціальні – це "здібності до певних змістів, рівнів і форм реалізації людської діяльності". Серед останніх вирізнено творчі здібності як сукупність якостей і властивостей особистості.
Для прикладу, відомий український психолог і педагог В.О.Моляко серед компонентів творчих здібностей називає такі:
              психологічну готовність до творчої праці; почуття обов’язку, відповідальності;
              високий рівень інтелектуального розвитку;
              гнучкість, критичність і самокритичність мислення; здібність генерувати нестандартні ідеї, приймати оригінальні рішення;
              наполегливість у досягненні мети; сміливість; енергійність.
Творчі здібності, на думку дидакта В.І.Андрєєва, – явище багатоаспектне, це якості та властивості особистості, які виявляються в синтезі мотиваційної, інтелектуальної, організаційної, комунікативної та інших структур творчої діяльності. Психологом виділено такі укрупнені компоненти ("блоки") творчих здібностей особистості:
               мотиваційно-творчу активність і спрямованість на навчально-творчу діяльність: допитливість, творчий інтерес, почуття захопленості, радість відкриття; прагнення до творчих досягнень, до лідерства, до отримання високої оцінки; почуття обов'язку, відповідальності; особиста значущість творчої діяльності; прагнення до самоосвіти, самовиховання;
               інтелектуально-логічні здібності: здібність аналізувати, порівнюва­ти; здібність виділяти головне, не зважати на другорядне; здібність описувати
явища, процеси; здібність давати визначення; здібність пояснювати;
здібність доводити, обґрунтовувати; здібність систематизувати та класифікувати;
               інтелектуально-евристичні здібності: здібність генерувати ідеї, пропонувати гіпотези; здібність фантазувати; асоціативність мислення; здібність бачити суперечність; здібність переносити знання та вміння в нові ситуації, здібність відмовлятися від нав’язливої ідеї, долати інертність мислення; незалежність суджень; критичність мислення та здібність характеризувати і оцінювати ;
               світоглядні якості особистості;
               моральні якості особистості;
               естетичні якості особистості;
               комунікативні якості особистості: здібність акумулювати та використовувати творчий досвід інших; здібність до співпраці; здібність організувати колективну навчально-творчу діяльність; здібність відстоювати свою думку та перекону­вати інших; здібність уникати конфліктів та успішно розв'язувати їх;
               здібності до самоорганізації: здібність бачити мету в побічній цілі,
планувати діяльність і раціонально використовувати час; здібність до
самоконтролю; здібність до об'єктивного самооцінювання; старанність;
здібність до рефлексії та корекції; здібність до вольових зусиль;
               індивідуальні особливості особистості.
Методист С.І.Мірошник розглядає творчі здібності як взаємопов’язану  сукупність мотиваційних, інтелектуальних (інтелектуально-логічних та інтелектуально-евристичних), комунікативних і моральних якостей та властивостей особистості,  які мають вияв у творчій навчальній діяльності 

Немає коментарів:

Дописати коментар