"Творчі здібності", за
трактуванням психологів і дидактів, "характеризують діяльність особистості
як творчу" та є її основою. У психологічній та дидактичній
науці загальноприйнятою є класифікація здібностей особистості, серед яких
виділено загальні та спеціальні – загальні здібності визначено як
"здібності до широкого змісту людської діяльності, здібності
всебічні"; спеціальні – це "здібності до певних змістів, рівнів і
форм реалізації людської діяльності". Серед останніх вирізнено
творчі здібності як сукупність якостей і властивостей особистості.
Для прикладу, відомий український
психолог і педагог В.О.Моляко серед компонентів творчих здібностей називає
такі:
–
психологічну готовність до творчої праці; почуття
обов’язку, відповідальності;
–
високий рівень інтелектуального розвитку;
–
гнучкість, критичність і самокритичність мислення;
здібність генерувати нестандартні ідеї, приймати оригінальні рішення;
–
наполегливість у досягненні мети; сміливість;
енергійність.
Творчі здібності, на думку дидакта
В.І.Андрєєва, – явище багатоаспектне, це якості та властивості особистості, які
виявляються в синтезі мотиваційної, інтелектуальної, організаційної, комунікативної
та інших структур творчої діяльності. Психологом виділено такі укрупнені
компоненти ("блоки") творчих здібностей особистості:
–
мотиваційно-творчу активність і спрямованість на
навчально-творчу діяльність: допитливість, творчий інтерес, почуття захопленості,
радість відкриття; прагнення до творчих досягнень, до лідерства, до отримання
високої оцінки; почуття обов'язку, відповідальності; особиста значущість
творчої діяльності; прагнення до самоосвіти, самовиховання;
–
інтелектуально-логічні здібності: здібність аналізувати,
порівнювати; здібність виділяти головне, не зважати на другорядне; здібність
описувати
явища, процеси; здібність давати визначення; здібність пояснювати;
здібність доводити, обґрунтовувати; здібність систематизувати та класифікувати;
явища, процеси; здібність давати визначення; здібність пояснювати;
здібність доводити, обґрунтовувати; здібність систематизувати та класифікувати;
–
інтелектуально-евристичні здібності: здібність генерувати
ідеї, пропонувати гіпотези; здібність фантазувати; асоціативність мислення;
здібність бачити суперечність; здібність переносити знання та вміння в нові
ситуації, здібність відмовлятися від нав’язливої ідеї, долати інертність
мислення; незалежність суджень; критичність мислення та здібність
характеризувати і оцінювати ;
–
світоглядні якості особистості;
–
моральні якості особистості;
–
естетичні якості особистості;
–
комунікативні якості особистості: здібність акумулювати
та використовувати творчий досвід інших; здібність до співпраці; здібність
організувати колективну навчально-творчу діяльність; здібність відстоювати свою
думку та переконувати інших; здібність уникати конфліктів та успішно
розв'язувати їх;
–
здібності до самоорганізації: здібність бачити мету в
побічній цілі,
планувати діяльність і раціонально використовувати час; здібність до
самоконтролю; здібність до об'єктивного самооцінювання; старанність;
здібність до рефлексії та корекції; здібність до вольових зусиль;
планувати діяльність і раціонально використовувати час; здібність до
самоконтролю; здібність до об'єктивного самооцінювання; старанність;
здібність до рефлексії та корекції; здібність до вольових зусиль;
–
індивідуальні особливості особистості.
Методист С.І.Мірошник розглядає творчі здібності як взаємопов’язану сукупність мотиваційних, інтелектуальних
(інтелектуально-логічних та інтелектуально-евристичних), комунікативних і
моральних якостей та властивостей особистості,
які мають вияв у творчій навчальній діяльності
Немає коментарів:
Дописати коментар