Тема уроку. Складання
діалогів відповідно до запропонованої
ситуації (10 клас)
Мета
уроку. Систематизувати та узагальнити знання
учнів про види
мовленнєвої діяльності,
особливості діалогічного мовлення;
удосконалювати вміння складати діалоги та розігрувати їх відповідно до
запропонованої ситуації спілкування; розвивати мислення, мовлення,
комунікативні вміння, збагачувати словниковий запас учнів, виховувати
патріотизм.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Обладнання. Тлумачні словники, картки, запис пісні у
виконанні О. Білозір "Україночка".
Хід уроку
1.
Оголошення
теми та мети уроку.
2. Організація навчальної
діяльності учнів. Формування
груп по чотири учні: "Зима", "Весна",
"Літо", "Осінь". Протягом уроку учні працюють у групах, за
правильні відповіді отримують жетони. За кількістю жетонів у кінці уроку буде визначено групу-переможця, а
учні, які отримають найбільшу кількість жетонів, матимуть високі бали за урок.
3. Мотивація навчальної діяльності.
Заберіть
у мене все, чим я володію
Але залиште
мені мою мову.
І
я швидко
знайду все, що
мав.
Д. Вебстер, англійський драматург
– Як ви розумієте зміст епіграфу ?
–
Отож , щоб мати в житті "все", необхідно добре володіти мовою.




4. Актуалізація опорних знань учнів та
засвоєння нового матеріалу.
Робота у групах з
карткою №1. Повторимо види мовленнєвої діяльності
самостійно за допомогою картки № 1 і
таким чином підготуємось до наступної
роботи.
Картка №1
Види мовленнєвої
діяльності:
читання аудіювання письмо говоріння
|
"Фольклорна естафета".
– Цей вид роботи допоможе перевірити, як ви вмієте розпізнавати види
мовленнєвої діяльності. Кожна група зачитує
прислів’я, які ви підготували
вдома , а наступна – називає вид
мовленнєвої діяльності, про який йдеться у прислів'ї.
Починає
виступати група "Зима".
– Менше говори, то більше почуєш .
– Як напише писака, не злиже й собака.
– Він язик припинати не звик.
– Перо страшне не в гусака, а в дурня.
– Де розумом не дійду, у книжці знайду.
– Які
види мовленнєвої діяльності ми будемо використовувати на уроці?
Мовленнєва ситуація
– Щоб спілкування було ефективним, ми повинні чітко визначити
особливості мовленнєвої ситуації. Складіть
схему мовленнєвої ситуації
на основі допоміжної
картки №2.
Група , яка першою складе схему, записує її на дошці.





Картка
2
Ситуація
спілкування, хто адресат,
де спілкуємося, яка мета
спілкування (з’ясування, повідомлення, спонукання), в офіційній обстановці в неофіційній обстановці.
|
Укладання словника "Діалог" у групах (робота з
тлумачним словником).
– Пропоную уявити себе укладачами тлумачного словника і укласти словник до
теми нашого уроку.
Діалог –
Репліка –
Стимул –
Реакція –
Репліка-стимул – репліка, що спонукає до
відповіді або дії.
Репліка-реакція – репліка, що
звучить у відповідь.
Свій словник представляє група
"Весна", інші групи доповнюють.
Робота над складанням діалогів.
Підготовка до
спілкування. Ознайомлення із пропонованою ситуацією.
–
Дорогі діти, наш діалог присвячений болючій і водночас рідній кожному з нас
темі – "Україна та українці".
Учениця виразно читає уривок вірша.
Я так її , я так люблю
Мою Україну убогу,
Що проклену святого Бога,
За неї душу погублю.
Т.Шевченко
Бесіда за запитаннями:
– Чому тема "Україна і українці" є
болючою, як ви вважаєте?
– Чи погоджуєтесь ви з тим , що ця тема є
рідною для нас? Чому?
– Хто з вас за походженням українець? А в душі
?
– Хто з відомих людей, на вашу думку, є справжнім українцем ?
– Як ви вважаєте, сучасні громадяни України
пишаються тим , що вони українці?
– Що необхідно зробити, щоб усі ми пишалися
своєю Батьківщиною?
Прослуховування пісні та заповнення
картки №3.
– Хочу познайомити вас зі справжньою українкою, яка своєю любов’ю до
України ділиться з шанувальниками своєї творчості і про те, що вона українка,
пишаючись, співає. Це Оксана Білозір.
Ваше завдання: прослухати пісню у виконанні О. Білозір
"Україночка", яку ви будете обговорювати у своєму діалозі, та
заповнити картку №3 (таблиця).
Картка
№3
Діалог "(заголовок)"
Тема
|
|
Основна думка
|
|
Форма (монолог, діалог)
|
|
Стиль
|
|
– Зверніть увагу, вам необхідно дібрати оригінальний заголовок до діалогу,
який містить тему роботи. До того ж слід визначити тему, головну думку, форму
та стиль розмови.
Після роботи з карткою №3 кожна група повинна проконсультуватись із
учителем щодо якості виконаного завдання та отримати дозвіл на складання
діалогу.
Складання діалогів.
І етап: Кожна група створює першу частину діалогу ( початок ): 3
репліки-стимули, 3 репліки-реакції відповідно до теми.





ІІ етап: групи обмінюються
незакінченими роботами: "Зима" – "Осінь",
"Літо" – "Весна".
Продовжують і закінчують діалог однокласників , при цьому підкреслюють
найцікавішу фразу друзів (6 реплік).
ІІІ етап: Обмін діалогами (назад). Вибір найкращої репліки
"суперників" (підкреслити її).
ІV етап: Презентація діалогів (по черзі кожна група):
два
учні "теоретики" зачитують дані картки №3;5;
два учні розігрують діалог;
один з учнів зачитує найкращі репліки.
Розпочинає група "Осінь". Максимальна кількість жетонів за
презентацію – по 3 кожному учневі.
Учитель аналізує виступи.
5.
Підбиття підсумків уроку.
1.Самоаналіз роботи груп.
2.Аналіз
роботи класу (метод "Мікрофон"):
"Роботу класу оцінюю на …, тому що…".
3. Підрахунок жетонів. Визначення групи-переможця. Оцінювання.
4. Заключне слово вчителя. Закінчити урок пропоную словами Прометея
українського слова Т. Шевченка, сподіваюсь, вони доторкнуться душі кожного з
вас.
Любітеся,
брати мої,
Україну
любіте.
І за
неї , безталанну,
Господа
моліте.
6.
Домашнє завдання.
Скласти
та розіграти діалог "Чи пишаєшся ти , що є українцем?".
Немає коментарів:
Дописати коментар